Flores en Tikal

26 februari 2019 - Flores, Guatemala

Maandag 18 februari wisten we dat we een lange reis voor de boeg hadden. De afstand tussen Bacalar (Mexico) en Flores (Guatemala) is maar 372 kilometer, maar er zitten twee grensovergangen tussen én de wegen zijn hier niet als in Nederland. De enige route van Bacalar naar Flores voerde namelijk door Belize. Omdat Bacalar maar een klein plaatsje is, hadden we bedacht ’s ochtends héél vroeg naar het grotere Chetumal te gaan om daar een bus naar (idealiter) Flores of Belize City te pakken. Informatie over bussen (gaat er überhaupt een bus? waar vertrekt deze? hoe laat?) is erg schaars. Op internet word je niet wijzer, de info uit onze reisgids bleek niet te kloppen, en de baliemedewerkers van het busstation weten het niet of spreken elkaar tegen. Door een niet zo handige keuze (we dachten dat we het allemaal wel zelf geregeld kregen met openbaar vervoer, op de bonnefooi) bevonden we ons tot onze grote ergernis en teleurstelling maandagochtend om 5.30 op een godverlaten busstation in Chetumal waar geen enkele bus naar Belize City (laat staan verder) ging. Let wel, Belize City is maar 156 kilometer van Chetumal en er loopt een grote weg tussen deze steden. Om een lang verhaal kort te maken: uiteindelijk zijn we vijf uur later (om half 11) met een touroperator in een bus vertrokken vanuit Chetumal naar Belize City. Om Mexico uit te komen moet je 30 dollar betalen. Dat is altijd een heel gedoe bij een grensovergang: meerdere loketjes, stempels, controle van je bagage (er mag eigenlijk geen fruit mee, maar na een koel knikje van de Belizaanse douanebeambte mochten onze bananen tóch mee). In Belize City had de touroperator een andere bus geregeld. Van een comfortabele touringcar moesten we overstappen in een aftands en volgeladen klein busje. Zo eentje waar je nog stoeltjes kunt uitklappen, zodat er ook mensen in het gangpad kunnen zitten. Gelukkig hadden wij nog net een ‘echte’ stoel. De grensovergang naar Guatemala ging soepel: één uur in de rij en 20 dollar lichter, maar een relaxte sfeer. Al met al klopten we ’s avonds rond acht uur aan bij ons gereserveerde hostel in Flores. Hèhè!

Busje van Belize naar Guatemala

Op dinsdag 19 februari worden we wakker in het mooie Flores, een piepklein dorpje gelegen op een eiland (verbonden met een brug) in een groot meer. We hebben heerlijk uitgebreid ontbeten bij een lokaal restaurant met uitzicht op het meer. Het is het hele jaar door heel warm in Flores, zo’n 38 graden met een beste hoge luchtvochtigheid. ’s Middags zijn we nog met een bootje naar een mooi strandje geweest om te zwemmen in het meer. Verder hebben we het rustig aan gedaan.

Steiger in het meer bij FloresOp de steiger in het meer bij FloresUitzicht op Flores

Woensdag 20 februari gingen we naar Tikal! Dit is één van de redenen waarom ik graag naar Guatemala wilde. Tikal zijn Mayaruïnes gelegen midden in de jungle. Voor de ‘full experience’ hadden we een overnachting in de jungle lodge (in het park) geboekt, zodat we de volgende ochtend in alle vroegte naar binnen konden. De jungle lodge was een prachtig hotel, aangelegd in een tropische tuin. Heerlijk luxe middenin de jungle. Van Flores naar Tikal was zo’n twee uur met een busje. De rest van de dag hebben we aan het zwembad van de lodge doorgebracht waar overigens ook al aapjes en tropisch gekleurde vogels in de bomen zaten. Donderdag 21 februari liepen we om zes uur ‘s ochtends helemaal alleen het park binnen. Zo vroeg waren er nog geen andere toeristen. We hoorden een kakofonie aan vogels, brulapen en we zagen allerlei dieren, allemaal nog actief zo vroeg in de jungle. Tikal is vrij groot, in totaal loop je zo’n 10 kilometer als je alle tempels wilt zien. Je kunt een aantal tempels ook beklimmen. Het was echt prachtig. Ik vond dit de mooiste Mayatempels tot nu toe. De ligging in de jungle maakt het echt een hele mooie ervaring. Naast tempels zagen we toekans, parkieten, spechten, een soort varkentje, coati en natuurlijk aapjes. Rond 10 uur begon het wat drukker te worden qua mensen, en je hoorde de vogels en dieren al een stuk minder. Kortom, het werd langzaam tijd om te gaan. Tegen 11 uur hadden we alles gezien en zijn we nog even aan het zwembad gaan liggen alvorens ons busje terugging naar Flores.

TikalToekans in TikalUitzicht over TikalTikalSlingeraap in TikalTikal

Vanuit Flores zijn we op 22 februari naar Antigua vertrokken, daarover de volgende keer meer.

1. Nico:
    26 februari 2019
    Je gaat het openbaar vervoer bij ons wel méér waarderen, als je in Mexico bent geweest, denk ik.
  2. Ruud van Venrooij:
    Wederom heel fijn geschreven
  3. Marijke:
    26 februari 2019
    Jullie hebben een mooie mix van ontdekken, reizen en relaxen.
  4. Marion en Lambert:
    26 februari 2019
    Alleen die toekans al maken de reis waard.
  5. Ad:
    28 februari 2019
    Weer leuk om jullie ervaringen te lezen!
  6. Roos:
    7 maart 2019
    morgenstond goud in de mond! Succes bij het volgende avontuur.