Morelia en Reserva Mariposa Monarca

31 januari 2019 - Morelia, Mexico

Vrijdag en zaterdag 25 en 26 januari werden we wakker in Morelia in Casa Limoncello. Ons hotel had een heerlijk (inclusief) ontbijt met tropisch fruit, jus d’orange, yoghurt, muesli, zoetigheden, brood en natuurlijk eieren met bonen. Het gebouw dateert nog uit de Spaanse koloniale tijd en had 2 mooie patio’s waar we tijdens ons verblijf veel tijd hebben doorgebracht. De wifi was er goed en ik heb de tijd gevonden om nog een beetje te sporten.

Tussendoor hebben we het koloniale centrum van Morelia bezichtigd en de lokale markt bezocht. Dé lokale snack is gazpacho. Dit is hier géén koude tomatensoep, maar stukjes fruit in een bekertje met sinaasappelsap erover (als een soort dressing) met bovenop kaas en chilivlokken: een beetje vreemd, maar wel lekker. Verder hebben we twee avonden heerlijk gegeten bij de lokale ‘chiquere’ restaurants.

Catedral de MoreliaMoreliaMorelia

Zaterdag 26 januari was wederom een reisdag. Rond de middag namen we een Uber naar het busstation, vanwaar we vertrokken naar Zitacuaro. De busreis duurde zo’n 3 uur en het was de meest vreselijke busreis tot nu toe. We hadden een goede busmaatschappij uitgezocht, met genoeg beenruimte en toiletten in de bus, en we hadden twee stoelen helemaal voorin gereserveerd zodat ik fijn vooruit kon kijken (in verband met evt. wagenziekte). Maar wat je je niet kunt bedenken is dat ze een zwarte muur plaatsen tussen de vooruit (het stuk van de chauffeur) en de passagiers. Een zwarte muur met een deur die dicht moest. De Mexicanen zelf doen altijd de gordijnen dicht als ze in de bus zitten, dus ik heb 3 uur in een soort van hobbelende doos met bijna geen daglicht (alleen ons raam) doorgebracht. Daarnaast hing er op 1 meter voor mijn gezicht een tv-scherm waarop een vreselijke Mexicaanse tekenfilm werd vertoond met valse schreeuwende liedjes, en je kon het geluid niet zachter zetten. Kortom, we kwamen enigszins gemangeld aan in Zitacuaro.

Maar zondag 27 januari kwam alles weer goed, want hiervoor hadden we het allemaal gedaan: de excursie naar de Monarch vlinders! De Monarch vlinders worden geboren in Canada. Normale vlinders leven niet zo lang, maar deze specifieke vlinders vliegen duizenden kilometers naar Mexico naar een bepaald gebergte om te overwinteren. En wij waren er precies in het goede seizoen. We gingen met een paard eerst 1,5 uur over steile paadjes de bergen in (tot ongeveer 3000 meter) en daar zaten ze, in een prachtig oud bos op een berghelling. Miljoenen vlinders! Overal waar je keek vlogen vlinders. Hoog in de bomen zaten ze allemaal bij elkaar. Ik dacht eerst dat het bladeren waren, maar het bleken alleen maar vlinders te zijn. Ik heb nog nooit zoveel vlinders bij elkaar gezien. Ze vlogen overal om ons heen, er lagen ook veel dode vlinders op de grond. De dode vlinders waren grotendeels mannetjes, vertelde de gids, want die hadden na het paren niet meer genoeg energie om weer omhoog te vliegen de bomen in. Het was een prachtige ervaring.

Job bij het Reserva Monarca MariposaMonarch vlindersMonarch vlinder

1. Nico:
    31 januari 2019
    Hé Annika,
    Mooi verhaal, mooie foto's.
    Het blijft genieten. En dat van die busreis in de hobbelende doos is later toch leuk, als je eraan terug denkt.
  2. Thea:
    1 februari 2019
    Wat lijkt me dat bijzonder, al die vlinders ...Prachtig!
  3. Hermien:
    3 februari 2019
    Heel mooi al die vlinders. Ook die bougainville is super.
  4. Marijke:
    6 februari 2019
    Ik geef Nico gelijk. Die busreis wordt nog vaak herdacht en dan met veel plezier.
  5. Ad:
    8 februari 2019
    Gisteren teruggekeerd van onze Caribische cruise met de HAL. Op de Zuiderdam betaal je USD 15 per dag om te internetten, dus het meeste maar opgezout en thuis nu lezen wat er de laatste twee weken is binnengekomen.
    Jullie verslagen zijn een genot om te lezen, ook door de nuchterheid waarmee jullie alles bekijken. Ik blijf jullie op de voet volgen, reken maar!